Kamis, 14 April 2011

Jurnal adalah alat untuk mencatat transaksi-transaksi yang terjadi diperusahaan yang dilakukan secara kronologis (berdasarkan urut waktu terjadinya) dengan menunjukan rekening yang harus didebet dan dikredit beserta jumlah rupiahnya masing-masing. Setiap transaksi yang terjadi dalam perusahaan, sebelum dibukukan kedalam buku besar, harus dicatat dahulu kedalam jurnal, oleh karena itu buku jurnal sering disebut buku catatan pertama (book of original entry).

JENIS JENIS JURNAL :

Jurnal Metakognisi
Untuk meningkatkan paras pemikiran kritis, seseorang hendaklah memantau dan menyedari proses pemikirannya. Dalam jurnal metakognisi, pelajar menganalisa proses pemikiran sendiri selepas membaca, melakukan sesuatu aktiviti, menyelesaikan sesuatu masalah, atau membuat sesuatu keputusan. Jurnal Metakognisi menggalakkan pelajar merenung atas proses bacaan, draf-draf akhir, atau presentasinya.

Jurnal Dilektika
Jurnal Dilektika merupakan satu bentuk catatan nota yang melibatkan catatan bergu semasa membaca bahan kursus. Dalam dua lajur yang disediakan, pelajar mencatatkan bahan bacaan seperti petikan, masalah, isu atau dialog, dan sebab-sebabnya catatannya itu penting atau menarik? Dengan kaedah ini, pelajar berlatih untuk mengadakan dialog dialektid dengan rakannya apabila ia membaca jurnal orang lain. Justeru itu, jurnal dialektika membantu membangunkan pembacaan kritis dan penyaolan refleksi.

Jurnal Catatan Bergu

Jurnal Catatan Bergu membolehkan pelajar merekodkan respons kepada teks yang dibacanya. Dalam kolum kiri, pelajar mencatat atau merumuskan teks yang dirasa menarik, membingungkan, atau mengharunya, atau berkait dengan catatan jurnal yang lalu, atau sesuatu situasi. Dalam kolum sebelah kanan, pelajar bertindak balas kepada petikan atau catatan di sebelah kiri. Catatan boleh berbentuk komen, soalan, kaitan yang dirumuskan, atau analisis. Catatan dalam jurnal dibuat apabila wujudnya hentian secara natural berlaku agar tidak mengganggu proses bacaan.

Jurnal Refleksi
Dalam Jurnal Refleksi pelajar mengenalpasti sesuatu aktiviti, lalu merenung atas bahan pembelajarannya.

Jurnal Spekulasi Akibat
Dalam jurnal ini, pelajar memeriksa sesuatu peristiwa dan membuat spekulasi tentang kesan jangka panjang yang diakibatkan oleh perisitiwa itu. Catatan jurnal ini menggalakkan pelajar membuat ramalan atas peristiwa dan aktiviti yang dialaminya.

Jurnal Sintesis
Pada akhir minggu atau tamatnya satu unit pengajaran, pelajar-pelajar boleh merenung atas semua aktiviti-aktiviti yang dikumpulkan. Catatan jurnal ini menggalakkan pelajar mengulang kaji pengalaman lalu merancang aplikasi pemelajaran sedia ada untuk masa hadapan. Tindakan menulis meneguhkan apa yang telah dipelajarinya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar